3 tips om je medewerkers binnen boord te houden

Gouden bergen

3 tips om je medewerkers binnen boord te houden. Het behouden van medewerkers is lastiger dan ooit. Ook het aantrekken van nieuwe medewerkers kan een uitdaging zijn omdat er vacatures te over zijn waar ook nog eens gouden bergen worden beloofd. In iedere sector is een klein of groot tekort aan personeel.

 

Boeien en binden

We helpen je graag met eenvoudig te gebruiken praktische tips. Tips waarmee jij er in de huidige markt voor zorgt dat je jouw medewerkers binnenboord houdt én aantrekkelijker wordt voor nieuwe medewerkers: boeien en binden van medewerkers!

 

 

3 tips

1. Begin al vóór de eerste werkdag

Eindelijk heb je die versterking gevonden. Hoe geef je hem of haar het welkomstgevoel? Natuurlijk zorg je ervoor dat alle praktische dingen (laptop, systeemtoegang, etc.) zijn geregeld. Maar denk ook eens aan een stapje extra: Stuur een bosje bloemen de dag voordat de medewerker begint, versier de werkplek.

En…,  verras de medewerker na de eerste werkweek met een dinerbon. Deze kun je zelfs richten aan de partner van de nieuwe medewerker, om hem/haar ook welkom te heten.

2. Ga het gesprek aan met vertrekkende medewerkers

Exit-gesprekken worden nog niet overal gevoerd. Doe je dit nog niet, start hier direct mee om te bespreken wat de oorzaak is van het vertrek.

Voer je al exit-gesprekken? Top! Kijk of je het proces kunt verbeteren. Ga je écht het gesprek aan? Stel je jezelf kwetsbaar op om tot de kern te komen van de beweegredenen van het vertrek? Wat kun je als organisatie hiervan leren? Bespreek intern of en hoe je het exit-gesprek kunt optimaliseren

3. Beter: voorkom het vertrek door continu te meten hoe iedereen in de wedstrijd zit

Als je – voor jou onverwacht – te horen krijgt dat een medewerker wil vertrekken, ben je als organisatie al te laat. Sluimerende sentimenten had je kunnen en moeten constateren.

Bevlogen medewerkers vliegen niet uit

Een medewerkerstevredenheidonderzoek wordt door 40% van je medewerkers ingevuld. Dat betekent dat meer dan de helft van je medewerkers dus geen feedback geeft. Dat kan beter!

Roel Schellekens bespreekt waarom je meer en betere feedback krijgt als je het aantal vragen beperkt, maar de frequentie laat toenemen. Je ontvangt praktische tips om je feedbackstrategie laagdrempelig te optimaliseren zodat je meer en betere feedback van je medewerkers krijgt.

Als organisatie zal je continu inzicht moeten hebben in MT (medewerkerstevredenheid) en MB (medewerkersbetrokkenheid) zodat je verbeteringen kunt doorvoeren. Dit kun je onderverdelen op drie niveaus:

Strategisch: niet één keer per jaar meten, maar continu meten én continu de resultaten agenderen.

Tactisch: constateer trends in je organisatie en optimaliseer processen op elke laag en afdeling.

Operationeel: welke persoonlijke ontwikkelingen en uitdagingen hebben medewerkers zelf nodig in de organisatie? Kruip niet op de stoel van de medewerker, vraag wat ze nodig hebben en faciliteer.

 

Feedback ontvangen in de praktijk

Voorheen werden lange vragenlijsten ingezet, waar medewerkers enorm tegenop keken. Deze vragenlijsten werden niet of slecht ingevuld, zonder kritisch te zijn op aspecten waar verbetering nodig was.

Het gevolg? Medewerkers bleven stilletjes ontevreden en kropten de frustratie op. HR afdelingen trokken de conclusie dat de tevredenheid op de werkvloer prima was en ondernam geen actie. Klassiek geval van kop-in-het-zand.

 

 

Vinger aan de pols

Lange vragenlijsten zijn achterhaald. Actueler en beter is om continu een vinger aan de pols te houden. De voordelen zijn evident:

Kortcyclisch
Je organisatie is continu in beweging. Ieder kwartaal, iedere maand gebeuren zaken die ook je medewerkers raken. Met informatie van een jaar oud loop je achter de feiten aan. Als je stuurt op actuele informatie weet je echt wat er speelt.

Laagdrempelig
De organisatie van nu heeft geen behoefte aan een vragenlijst van toen. Medewerkers willen snel en eenvoudig feedback geven, op verschillende thema’s. Gewoon direct op mobiel zonder dat daarvoor apps noodzakelijk zijn.

Relevant
Eens per jaar een ellenlange vragenlijst over ’tevredenheid’ is niet voldoende. Een vraag naar actuele, relevante thema’s als bevlogenheid, werkgeluk en vitaliteit geeft meer en betere inzichten.

 


 

Wil jij medewerkers boeien en binden?

Askemo is gespecialiseerd in het ontvangen van feedback. Wij helpen meer dan 125 organisaties bij het verbeteren van de feedbackstrategie. Het antwoordpercentage bij askemo ligt tot driemaal hoger dan bij een ‘gewone’ online survey.

Door enkel op relevante momenten tijd en aandacht van de medewerker te vragen bied je eenvoud, gebruiksgemak en resultaat voor jouw onderneming. Hierdoor zorg jij voor het binnenboord houden van je medewerkers en draag je bij aan het geluk op de werkvloer.

Benieuwd wat askemo voor jou kan betekenen? Graag komen we in contact!

Plan een vrijblijvend gesprek met een feedback expert in, zodat de mogelijkheden ontdekt kunnen worden.

Founder askemo