Drie stappen om effectief te optimaliseren
Sinds mijn afstuderen, in 2005, ben ik actief in IT consultancy. Dat begon als junior consultant bij het Ministerie van Defensie om HR-diensten te centraliseren. Via Accenture en Imtech belandde ik bij BWise waar ik, na een overname door Nasdaq, ruim 10 jaar actief ben geweest.
Waarom is dat relevant? Ik heb in die tijd verschillende rollen gehad, op verschillende niveau’s: consultant, projectmanager, program manager en operationeel directeur. Vanuit die verschillende rollen zocht ik altijd naar mogelijkheden om te verbeteren, om te optimaliseren. Al snel kom je dan in aanraking met het onderwerp ‘automatiseren’. Automatiseren leidt in theorie tot meer gemak en tijdsbesparing zodat je kan focussen op belangrijke, urgente zaken. Kortom, je kunt optimaliseren.
“Optimaliseren is een doel, automatiseren is een middel om dat doel te bereiken”
Optimalisatie en automatisering gaan dus hand in hand. Maar er is een cruciaal verschil: optimaliseren is namelijk een doel, automatiseren is een middel om dat doel te bereiken.
Haal het doel en de middelen door elkaar en het gaat mis, denk bijvoorbeeld aan falende IT projecten bij de overheid.
Maar ook dichter bij huis, in jouw organisatie, kan het misgaan als je even niet oplet. Ik denk daarbij meteen aan de invoering van dat nieuwe CRM-systeem waar in eerste instantie iedereen warm voor liep, maar na implementatie eigenlijk alleen het finance-team echt blij mee was.
Waarom dat was? Het automatiseren was een doel geworden om de activiteiten van een ondersteunende dienst, in dit geval Finance, makkelijker te maken.
Vraag ook laagdrempelig en effectief feedback van je stakeholders
Leer waar en hoe het mis kan gaan met zakelijke feedback.
Na deze gratis sessie weet je het verschil tussen vragen stellen en antwoorden krijgen. En kun je dit toepassen in jouw dagelijkse praktijk. Je verstuurt nooit meer een saaie, ellenlange online survey. Je ontvangt meer en betere feedback van je klanten. Zonder te irriteren.