Zet in op radicale transparantie

Feedback. Doe je dat anoniem? Of juist niet? Uiteindelijk gaat de onderliggende vraag over transparantie en veiligheid. Zowel binnen jouw organisatie als met jouw klanten. Mijn uitgangspunt daarbij is dat het optimaliseren van transparantie altijd een positief effect heeft en je het daarom moet nastreven, in dit blog leg ik uit waarom en leg ik uit hoe je dat kunt bereiken.

Transparantie, of openheid, vind je natuurlijk belangrijk; net zoals de meesten. En toch blijft het moeilijk om binnen een groep mensen die samenwerkt een cultuur te creëren waarbij iedereen volledig open en eerlijk is.

 

Radicale transparantie

Ray Dalio beschrijft in zijn boek Principles hoe hij ‘radical transparency’ heeft ingevoerd bij zijn bedrijf Bridgewater – een hedgefonds met een belegd vermogen van 160 miljard.

Het concept is simpel: iedereen is eerlijk en open over alles, ook over fouten en zwakheden. Zelfs als dat pijnlijk is. Bij Bridgewater werken ze nu 40 jaar met succes volgens dit principe. Bedrijven als Netflix, Fitbit, Patagonia en Hubspot hebben het concept inmiddels overgenomen.

 

“Eerlijkheid en openheid zijn voorwaarden voor topprestaties binnen elke groep”

 

Radicale transparantie in de praktijk

Een mooi voorbeeld dat aantoont dat Dalio verder gaat dan het roepen van tegelwijsheden, maar zijn principes ook in de praktijk brengt betreft een e-mail die hij zelf ontvangt van een medewerker na een interne presentatie.

Ray, je verdient een vijf min voor je optreden vandaag in de vergadering, en iedereen die erbij was is het met dat strenge oordeel eens (…) Het was voor iedereen duidelijk dat je je totaal niet had voorbereid, want het is onmogelijk dat je vanaf de eerste minuut al zo ongeorganiseerd had kunnen zijn als je je had voorbereid (…) Je ratelde maar door, vijftig minuten lang.

Dalio neemt geen actie tegen de medewerker, maar stuurt de email aan iedereen in de organisatie door, zodat het hele bedrijf er lering uit kan trekken

Volgens Dalio zijn eerlijkheid en openheid voorwaarden voor topprestaties binnen elke groep: organisaties, teams en projecten.

 

Voorkom beperkt eigenaarschap

Wanneer er onvoldoende transparantie is binnen een groep ontstaat beperkt gezamenlijk eigenaarschap is voor de gezamenlijke doelen. Mensen voelen zich minder betrokken, en pas wanneer er iets fout gaat komt de waarheid boven tafel. Als leidinggevende kun je pas bijsturen als het al te laat is.

Daarnaast zorgt minder transparantie voor minder informatie. De kans groeit dat je het verkeerde besluit neemt, en je dus onbewust met volle snelheid een doodlopende weg inrijdt terwijl je alsmaar harder en harder wilt rijden.

 

Het belang van veiligheid

Dalio geeft aan dat zonder stevige, inhoudelijke kritiek op de zwakheden van het team en individu het een stuk lastiger is om als team beter te worden.

Maar, de vraag om eerlijke en open feedback kan alleen redelijkerwijs gesteld worden als je ook een veilige omgeving biedt. Dalio noemt dat de ‘extended family’, waarbinnen veiligheid een voorwaarde is.

 

 

Dit is overigens geen vrijbrief om alles te zeggen. Feedback moet gericht zijn op doelen, middelen of de samenwerking. Andere punten, bijvoorbeeld een persoonlijk punt, kan soms beter 1-op-1 worden uitgesproken.

 

Goed voorbeeld doet goed volgen

Meer transparantie in een team of project vraagt naast veiligheid ook om sterk leiderschap. Als leidinggevende dien je een veilige cultuur te bewaken waarin signaleren vanuit iemands rol wordt gewaardeerd en niet als kritiek wordt opgevat. Vooral dat laatste is niet altijd even makkelijk. Kritiek wordt vaak, onterecht, persoonlijk opgevat.

 

Hét alternatief voor het jaarlijkse MTO

Slechts één of twee keer per jaar feedback vragen en daar voor een heel jaar conclusies aan verbinden. Dat is toch raar? Meld je nu aan voor onze gratis inspiratiesessie en ontvang praktische tips om je dienstverlening te verbeteren door meer en betere informatie uit medewerkersfeedback te halen.

Feedback geven, anoniem of niet?

Terug naar de centrale vraag.

De voorkeur gaat uit naar niet-anonieme feedback, en dat kan alleen succesvol zijn als aan een aantal randvoorwaarden wordt voldaan:

    • Transparantie
    • Veiligheid
    • Sterk leiderschap

 

Wil je feedback vragen? Of ontvangen?

Met askemo ondersteunen we onze klanten met feedback ontvangen, dat is echt wat anders dan feedback vragen. Onze laagdrempelige surveys hebben een antwoordpercentage van 71%, fors hoger dan het marktgemiddelde van 20-25%.

Wil je vrijblijvend bekijken of we ook jou kunnen helpen, neem contact met ons op of plan een virtuele kop koffie in met mij of een van onze experts.

Founder askemo