Waarde creëren voor je bedrijf kan alleen met de juiste feedback

 

Bedrijven zijn er geobsedeerd door: het creëren van waarde. Hoe zorg je nu dat je bedrijf over de tijd heen steeds meer waarde creëert? Vele academici hebben zich over deze vraag gebogen. Een van de meest prominente theorieën over het creëren van waarde komt van Treacy en Wiersema. Deze theorie werd voor het eerst gepubliceerd in 1993 onder de titel Customer Intimacy and other Value Disciplines en heeft sindsdien meerdere aanpassingen en verfijningen gekend.

 

Product Leadership, Operational Excellence en Customer Intimacy

Treacy en Wiersema beschrijven dat er grofweg drie verschillende manieren zijn om waarde te creëren. De eerste is Product Leadership. Een bedrijf dat deze strategie hanteert zal proberen klanten waarde te geven door het beste product te maken. Hier ligt veel focus op innovatie en er wordt gestreefd zijn het allerhoogste, soms zelfs ongeacht de kosten. 

 

Een bedrijf kan ook Operational Excellence nastreven. Bij deze strategie probeert een bedrijf het productieproces zo optimaal mogelijk in te richten. De kosten laag houden, terwijl klanten daar zo min mogelijk hinder van ondervinden is hierbij cruciaal. Vaak wordt er gebruik gemaakt van een sterk gestandaardiseerd proces met zoveel mogelijk schaalvoordelen. 

 

De laatste strategie om waarde te creëren is Customer Intimacy. Een bedrijf dat hiervoor gaat, zal proberen om een zo goed mogelijke relatie met de klant te onderhouden. Klantrelatiemanagement is cruciaal en de klant is koning. Bij de ontwikkeling van nieuwe producten of diensten staat de klant centraal en de klantretentie moet zo dicht mogelijk tegen de 100% liggen. 

 

Start met waarde creëren

Bij askemo helpen we professionals zoals jij. We geven je meer inzichten in wat er leeft en speelt bij je klanten zodat je stuurt op actuele en relevante feedback.

Goede feedback creëert waarde

Al deze strategieën hebben specifieke informatie nodig om te kunnen slagen. Welke strategie jij kiest voor jouw organisatie is afhankelijk van een aantal belangrijke keuzes. Bij iedere keuze kom je erachter dat je afhankelijk bent van informatie om te bepalen hoe succesvol je keuze was en is. Deze informatie haal je uiteraard het beste op bij je klant. Daarom is een goede feedbackstrategie cruciaal. Denk na over het doel van de feedback en de middelen die ingezet kunnen worden om dit doel te bereiken. 

 

Bij Product Leadership is het cruciaal dat elk defect, onhandigheid of disfunctioneren van het product aan het licht komt. Regelmatig bij klanten om korte, gerichte feedback vragen kan hierbij helpen. Voor Operational Excellence zou het juist verstandig zijn om feedback meer op medewerkers in het productieproces te richten. Zodra zij ideeën krijgen voor verbetering hiervan, wil jij het meteen horen. Customer Intimacy vraagt om veel meer kwalitatieve feedback, om zo te kunnen doorgronden hoe je jouw klanten zo blij mogelijk maakt. 

 


 

Wil jij met een effectieve, laagdrempelige feedbackstrategie te weten komen wat écht leeft bij je klanten?

Askemo is gespecialiseerd in het ontvangen van feedback. Wij helpen meer dan 125 organisaties bij het verbeteren van de feedbackstrategie. Het antwoordpercentage bij askemo ligt tot driemaal hoger dan bij een ‘gewone’ online survey.

Door enkel op relevante momenten tijd en aandacht van je klant te vragen bied je eenvoud, gebruiksgemak en resultaat voor jouw onderneming. 

 

Benieuwd wat askemo voor jou kan betekenen? Graag komen we in contact!

Plan een vrijblijvend gesprek met een feedback expert in, dan kijken we samen naar jouw situatie.