3 tips om meer en betere feedback van je medewerkers te ontvangen

 

Meer en betere feedback ontvangen van je medewerkers is enorm waardevol voor de continuïteit van je organisatie. Denk maar eens aan het verbeteren van processen, het oplossen van problemen of frustraties en het verbeteren van de medewerkerstevredenheid. Ik neem graag drie tips met je door hoe jij feedback verzameld waar je ook echt wat mee kunt.

 

Tip 1: Creëer een open cultuur

Om meer en betere feedback te kunnen ontvangen is het van belang de medewerkers te stimuleren feedback te geven door ze een veilig gevoel te geven. Organisaties zouden verschillende niveaus van feedback moeten hanteren; van afzonderlijke feedback tot een organisatiebrede feedbackcultuur. Medewerkers zijn namelijk eerder bereid feedback te geven als regelmatig open gesprekken worden gevoerd. Zowel 1 op 1 als in een groep dus. Zo weet je wat er speelt.


“Medewerkers blijven lang hangen in het beoordelen van bedreigingen en juist kort in het onthouden van beloningen”


Een goed toepasbaar model is het SCARF-model (2008) van Dr. David Rock. Rock, hoogleraar geschiedenis aan de Universiteit van Californië, legt de focus op sterke punten in plaats van zwakke punten en fouten. Het model, dat staat voor Status, Certainty (zekerheid), Autonomie, Relatedness (verbinding) en Fairness (rechtvaardigheid), stelt dat medewerkers te lang blijven hangen in het beoordelen van de bedreigingen en te kort in het onthouden van beloningen. Dit komt onder andere door het zenden van negatieve signalen van managers richting werknemers, met de boodschap wat beter moet. Medewerkers vatten dat op als bedreiging en schieten in de verdediging.



Door als manager opbouwende feedback te geven, krijgt de medewerker de kans om zichzelf te verbeteren. Dit werkt dus belonend voor een toekomstige aanpak. Het past bij een open cultuur. Lees hier meer over het model.

 

Wil jij je medewerkers écht helpen, terwijl je zelf tijd bespaart?

Onze klanten zijn HR professionals, net als jij. Met askemo helpen zij hun medewerkers op 7 belangrijke onderdelen als vitaliteit, betrokkenheid en mentaal welzijn. Bovendien zien ze of de acties die ze uitzetten ook werken. Dit komt omdat we niet éénmalig een MTO uitsturen, maar juist continu meten. En dat werkt!

 

Tip 2: Verschillende feedbackmethoden

Er zijn verschillende manieren hoe medewerkers feedback kunnen geven. Het is belangrijk om deze verschillende manieren te gebruiken, zodat medewerkers de mogelijkheid hebben feedback te geven op een manier die het beste bij hen past. Stel, als HR-manager weet je dat Henk het beste tot zijn recht komt bij 1-op-1 gesprekken, pas dat dan voor hem toe. En als Marieke het liefst een aantal digitale vragen beantwoordt, regel dat dan voor haar.


Het Situationeel Leiderschapsmodel van Hersey & Blanchard (1969) onderschrijft dit. Het veelgebruikte model door managers geven onderscheid tussen twee dimensies: taakgericht- en mensgericht management. De dimensies worden tegen elkaar afgezet waarbij vier kwadranten ontstaan die passen bij leidinggeven.



Effectieve feedback ontvangen van je medewerkers is afhankelijk van de juiste combinatie in deze dimensies met voldoende ondersteuning en uitdaging. Hierbij speelt de taakvolwassenheid van de medewerker een cruciale rol. Een leiderschapsstijl is effectief als die door de medewerker wordt geaccepteerd en gewaardeerd. Hetgeen de verschillende feedbackmethoden onderschrijft.

Tip 3: Wees duidelijk

Te vaak versturen leidinggevenden vragenlijsten zonder een doel. Ik schreef er al eerder over.

“De meest gemaakte fout is, zonder enige twijfel, het uitsturen van een vragenlijst zonder vooraf na te denken over de strategie erachter”




Geef aan wat je strategie is en waar je naar op zoek bent als HR-manager richting je medewerkers. Dit geeft hen de mogelijkheid gerichte feedback te geven zodat de feedback bruikbaar en relevant is. Op deze manier ontvang jij effectieve feedback waar jouw organisatie weer verder mee kan.

 

Founder askemo