ePrivacy and GPDR Cookie Consent by Cookie Consent

3 tips om wel antwoord op je enquête te krijgen

We zetten allemaal onze eerste stappen in een ‘nieuw normaal’. Nieuw voor jou, nieuw voor je medewerkers en nieuw voor je relaties. Je wilt vast weten hoe ze je producten of diensten ervaren onder deze nieuwe omstandigheden. Maar hoe kom je daar achter?

In dit blog vertel ik je over traditionele manieren om feedback te vragen. En ik geef je drie aanbevelingen om jouw strategie voor het vragen om feedback verbeteren.

Zo vraag en krijg je feedback

Een beller is sneller

Persoonlijk contact. Je relaties gaan dat waarderen, zeker in deze tijd en zeker de eerste keer dat je belt.  Ook de interactie van een gesprek is fijn; je hoort direct wat er speelt en je kunt erop reageren. Nadeel is dat het tijdrovend is. Voor jou, en voor je relatie. Ook de timing is een issue, want iedere week of tweewekelijks al je klanten bellen is niet realistisch. Daarmee blijft het een momentopname.

En hoe borg je dat jij en al je collega’s de uitkomsten vastleggen en delen, trends ontdekken en uiteindelijk zo samen de relatie verder verbeteren? En de bonusvraag: zet je dit écht allemaal in je CRM of HR-pakket?

Hoera, een online enquete

Je kunt via verschillende online tools vragenlijsten opstellen om iedereen het hemd van het lijf te vragen. Maar daar wordt niemand gelukkig van. En dat ga je meteen merken in de antwoorden, of eerder: het gebrek daaraan.

Hoe vaak ontvang je zelf per email een enquête? En hoe vaak vul jij ze in? Precies. Voordeel is dat je de resultaten meteen kunt inzien. Je kunt erop acteren en de juiste mensen aanhaken.

Het piep-systeem

Geloof het of niet, maar dit is een veel toegepast systeem. En het werkt zo: je leunt achterover tot je relatie begint te piepen. Dan pas ga je vragen stellen. Meestal is de enige passende reactie: damage control. In het beste geval kun je de schade repareren. Maar de kans is groter dat er een klein scheurtje in de samenwerking is gekropen. En een paar kleine scheurtjes….

Het grote voordeel van deze methode: je bespaart tijd. Want je komt alleen in actie als het echt nodig is.

Hoe dan wel?

Je wilt een combinatie van bovenstaande methoden. Maar dan alleen de goede elementen. Je wilt een oplossing die op een vriendelijke manier feedback ophaalt bij je relaties. Een oplossing die jou en hen weinig tijd kost, maar wel de juiste info ophaalt. Een oplossing die gebruik maakt van technologie, maar dat niet het allerbelangrijkst maakt.

Klinkt als een stevige wensenlijst.  Maar het is makkelijker dan je zou denken:

1. Minder is meer – Tijd is kostbaar. Stop met ellenlange vragenlijsten. Een enkele open vraag (“hoe gaat het?”) geeft je relatie de gelegenheid om zelf aan te geven wat de reden is dat het goed (of minder goed) gaat. Eén vraag is voldoende, want het invullen en verwerken van open vragen kost tijd. En bij iedere extra vraag maak je het proces lastiger. Dat ga je merken in het aantal responses.

askemo drie punten om meer respons te krijgen

2. Kies je momenten – Stel op vaste tijden dezelfde vraag en automatiseer dat proces. Je relatie gaat de vraag herkennen, en gaat het antwoord baseren op wat er sinds de vorige keer veranderd is. Zo kunnen ze in een paar seconden antwoorden. En daardoor werken ze makkelijker en vaker mee.

3. Beloon antwoorden – Je relaties zijn ook gewoon mensen, de meesten dan toch. Houd het luchtig. Voeg humor toe. Of maak ze deelgenoot: laat bijvoorbeeld de resultaten zien nadat ze hun antwoord hebben gegeven. 

Hoe stel je de juiste vraag? En hoe kun je een online oplossing inzetten om je te helpen daarbij? Ik vertel je er meer over in een volgend blog.

Dit blog is onderdeel van een serie over het meten van én acteren op sentimenten binnen zakelijke relaties. Bij askemo onderscheiden we daarin 3 belangrijke pijlers: Ask, Alert & Act. Wil je askemo gratis en vrijblijvend 1 maand proberen? Dat kan, klik dan hier. We vragen alleen je naam en e-mailadres, geen betalingsgegevens.

Heb je een vraag?

Laat je gegevens achter en je hoort snel van ons.

Of bel ons op 073-7042 345

Mailen mag ook via info@askemo.nl