Feedback is een kadootje: Het Johari-venster

 

Feedback is een kadootje. Iedere vorm van feedback, positief of minder positief. Toch kan het lastig zijn om iemand aan te spreken op minder positief gedrag. Niet altijd is iemand zichzelf namelijk bewust van dat gedrag, waardoor het gesprek vervelend kan zijn.

Het Johari-venster helpt hierbij , het geeft namelijk visueel inzicht in handelingen van anderen ten opzichte van het eigen handelen. Het venster is ontwikkeld door Joseph Luften en Harry Ingham (1955) en bestaat uit vier kwadranten. Frankwatching schreef er onlangs een artikel over.

 

 

Het Johari-venster direct implementeren

Ontvang direct een aantal praktische tips om het Johari-venster in jouw organisatie te implementeren. En dat met een laagdrempelige en geautomatiseerde feedbacktool.

1. Open ruimte

De open ruimte is zowel bekend bij jezelf als bij anderen, waarbij het gemakkelijk is te communiceren over wat door jouzelf herkend wordt alsmede door anderen. Je bent ook bereid zelf alles te delen met de rest van de wereld, zodat anderen jou ook beter kennen. Je stelt je op als een open en oprechte gesprekspartner, waardoor transparantie en vertrouwen naar de ander wordt uitgestraald. Er is vaak de beschikking over veel feedback door de uitgebreide informatie die je deelt met je omgeving.

 

2. Blinde vlek

De blinde vlek houdt in wat anderen bij jou zien, maar jij zelf niet. Dit kunnen je verbeterpunten zijn op persoonlijk vlak, maar ook juist kernkwaliteiten. Door regelmatig feedback aan je collega’s te vragen, krijg je inzicht in je talenten en de wat minder sterke punten. Op deze manier wordt je bewuster van jouw eigenschappen, om op die manier je persoonlijke karakter verder te ontwikkelen. Het vragen van feedback hoeft niet met lange saaie vragenlijsten, maar kan eenvoudig met één vraag door bijvoorbeeld je collega eens te vragen hoe jij bent ervaren door hem of haar tijdens de samenwerking van die klantcase.

 

 

3. Verborgen gebied

Het verborgen gebied is het gebied wat sommige mensen soms bewust verborgen willen houden. Het betreffen aspecten, zoals bijvoorbeeld manieren van samenwerken, welke medewerkers liever niet aan anderen laten zien. Om die reden wordt het verborgen gebied ook wel ‘het masker’ genoemd, je stelt jezelf namelijk niet volledig open. Hoe meer je voor je gevoel achterhoudt, hoe steviger je masker is. Als dit het geval is heb je dus veel eigenschappen voor jezelf weten te houden, zonder dat deze zijn ontdekt door je medewerkers.

 

4. Onbekend gebied

Het onbekende gebied lijkt erg vaag. Het is hetgeen wat bij zowel jezelf als je medewerkers onbekend is. Concreet zijn dit kenmerken en eigenschappen welke je wel bezit, maar deze zet je niet actief in. Ook kunnen deze eigenschappen onbewust in je sluimeren. Een voorbeeld hiervan is een medewerker die nooit presenteert. Plotseling meldt de medewerker die de kwartaalpresentatie zou houden zich door ziekte af. De betreffende medewerker wordt gevraagd dit over te nemen. Na afloop blijkt dat presenteren een natuurlijk talent is van de medewerker. Hierom wordt dit onbekende gebied ook wel ‘het onbewuste’ genoemd.

“Feedback vergroot de kans op een succesvolle samenwerking”

In de praktijk zijn niet alle gebieden van het Johari-venster even groot. Het ideaalbeeld is dat het open gebied het grootst is. In dit geval ben je een open boek naar anderen toe en heb je een goed zelfbeeld. De overige gebieden zijn ontwikkelpunten voor jezelf als medewerker. Door middel van de ontvangen feedback verkrijg je inzicht in de blinde vlek en ontdek je hoe jij als medewerker overkomt op je collega’s. Door middel van feedback geven aan collega’s creëer je ook een duidelijker beeld van jezelf. Zo kun je aangeven welke eigenschappen je hebt en welke je meer wilt toepassen tijdens bijvoorbeeld een samenwerking. Dit vergroot de kans op een succesvolle samenwerking.

 

Lees ook eens onze artikelen en blogs over feedback, bijvoorbeeld:

Meer waarde creëren voor je bedrijf met de juiste feedback
“askemo past zich aan de wensen van Heskon aan”

 

Founder askemo