Corporate Vitality

Bedrijfsbiografie

Laurens van Oosterwijk en Roel Voorwald werkten al aan preventieve gezondheid en vitaliteit van medewerkers in het kader van duurzame inzetbaarheid, voordat dit een thema werd. Grote jongens als DAF PACCAR en ASML daagden hen uit het oude principe van PMO (preventief medisch onderzoek) op te poetsen en in een nieuw jasje te steken. In 2013 zijn ze gestart met Corporate Vitality, met als doel gezondheidsbevordering bij medewerkers stimuleren.

We spraken uitgebreid met Laurens, health- and wellbeingconsultant en operations manager. Hij omschrijft zijn dienstverlening als ‘een cadeautje van je werkgever’.

Corporate Vitality werkt aan preventieve gezondheid en medewerkersvitaliteit

Hoi Laurens, ‘een cadeautje van je werkgever’. Wat bedoel je daar precies mee?

“Wij monitoren fysieke en mentale gezondheid van medewerkers. Dat doen we met een heel mooi product: de corporate vitality check. We kijken hoe we voor een management of HR-afdeling inzicht kunnen bieden in de gezondheid van de populatie, natuurlijk in de positieve zin. De gezondheid van een medewerker is belangrijk voor een bedrijf. Dit geldt voor zowel de mentale als vitale gezondheid. We focussen ons op de 98 procent die fit aan het werk is en pakken ons product in als een ‘cadeautje van je werkgever’. Onze focus ligt op preventie, het is als een APK voor je auto, maar dan voor je eigen lijf.”

 

Welke rol spelen jullie in de gezondheid van medewerkers?

“Bij de lancering van ons product bij een bedrijf, kan de medewerker zelf aangeven waar hij of zij behoefte aan heeft. We testen elk individu. Deze data verzamelen we in een geanalyseerd dashboard. Dit dashboard geeft realtime inzicht in de medewerkerstevredenheid. We verplichten medewerkers niet om verdere acties te ondernemen en zien tegelijk dat 70% hier wel behoefte aan heeft. Gezondheid is een steeds belangrijk thema geworden. Deze vervolgacties zijn bijvoorbeeld een gesprek met een sportarts, een psycholoog of een leefstijlcoach.

 

"Het is als een APK voor je auto, maar dan voor je eigen lijf"

Dus, gezondheid is een steeds belangrijker en breder thema geworden?

Wij adviseren de organisatie tevens om het aan een duurzaam inzetbaarheids programma te koppelen. Hiermee blijft het een continu thema en werken we ook aan een duurzame relatie met bedrijven.

 

Leuk die programma’s, maar vitaler worden begint bij de medewerker zelf. Hoe behoud je intensief contact met de medewerkers?

“Het monitoren van feedback is zowel voor ons als onze klanten heel belangrijk. Zij willen na iedere actie weten hoe het gaat met hun medewerkers. We werken via askemo met stickers waar een QR code op staat. Na een gezondheidscheck of een consult, scan je deze code en laat je weten hoe het is gegaan. Dit is één communicatiemiddel, waarvan we de resultaten direct met de klant delen. Zo kunnen we blijven sturen op gezondheidsinterventies om de vitaliteit van de medewerkers te stimuleren. Het tweede middel is gericht op de klantbeleving. Vroeger stuurden we enquête vragen naar klanten, echter was de respons hierop te laag. Nu vragen we na ieder evenement heel simpel en gericht naar de ervaring van medewerkers met askemo. De resultaten zijn interessant voor ons en voor de klant, ook om die reden delen we die direct.”

 

"Het monitoren van feedback is zowel voor ons als onze klanten heel belangrijk. Zij willen na iedere actie weten hoe het gaat met hun medewerkers."

Jullie zitten in het hoge segment en hebben jullie diensten ook betaalbaar kunnen maken. Waar willen jullie naartoe met Corporate Vitality?

“We verwachten groei. Covid heeft er al voor gezorgd dat steeds meer bedrijven gezondheid van medewerkers en klanten als thema opnemen en we hebben hartstikke mooie mensen aan ons verbonden. Een van de partners waar we veel en fijn mee samenwerken is askemo. We zijn continu bezig met klanttevredenheid. Met askemo wordt dit in een paar seconden in realtime zicht- en optimaliseerbaar.”