Bedrijfsbiografie

Bedrijfsbiografie

Skillz Up is een detacheerder die focust op data en op de verantwoordelijkheid bij de mens. Ze zijn ‘data proven the best match’, waarbij de detacheerders vooral kijken naar wie je bent en naar hoe jouw profiel als medewerker eruitziet. Michiel, de directeur van Skillz Up, heeft het bedrijf een jaar geleden opgericht, vooral om de arbeidsmarkt ‘anders in te richten’. Dit wordt de innovatieve manier van detacheren.

Mens en en data dichter bij elkaar in de detachering

 

Hoi Michiel. Wie is Skillz-Up en welke positie nemen jullie in?

“Er wordt in de arbeidsmarkt nog veel gefocust op ‘wat’. Het ‘wat’ is niet bij ieder mens van belang. Wat heb je gestudeerd, wat heb je gedaan, wat voor kennis heb je, wat wil je, allemaal dat soort vragen. Terwijl wij bij Skillz Up veel meer de nadruk leggen op wie ben je als persoon, waar word je gelukkig van, waar krijg je als medewerker energie van, waar ga je als medewerker van op aan. Wij hebben een Skillz scan ontwikkeld waarbij we écht onderzoek kunnen doen naar wat jou persoonlijk drijft en waar jij energie van krijgt. Om dit skillz assessment heen, bouwen we een competentieontwikkeling. Zo wordt ook zichtbaar hoe de competenties van jou als persoon in de praktijk matchen. Doe jij ook hetgeen waar je energie van krijgt en is het werkgeluk van jou als medewerker wel hoog genoeg? Dit is eigenlijk allemaal data, zo bouwen we langzaam maar zeker aan een persoonlijk dataprofiel van de medewerker. Je zou ook kunnen zeggen het de ambitie van Skillz Up is om ‘de runkeeper van de Skillz’ te worden.”

 

"De vraag zoals deze gesteld wordt is heel eenvoudig. Je antwoord bijvoorbeeld met een smiley, een thermometer of een GIFje dat aangeeft wat je humeur is."

Het verandert toch continu waar je energie van krijgt. Hoe zorg je ervoor dat je meegaat met de mensen?

Het gaat erom dat medewerkers langzaam maar zeker inzicht krijgen in waar zij als persoon gelukkig van worden. Wij zijn er om te faciliteren en deze reflectiemomenten in te bouwen. We doen niet aan lange medewerkers vragenlijsten maar helpen eigenlijk de medewerker om te reflecteren. Dit klinkt heel mooi maar dit betekent niet dat we ze elke dag aan de telefoon hebben om ze een vraag te stellen. Hiervoor zijn we op zoek gegaan naar producten die onderscheidend zijn en kunnen helpen bij onze dienstverlening.

Wat wij nu zijn gaan doen noemen we ons medewerkerstevredenheidsonderzoek. Toch is ons medewerkerstevredenheidsonderzoek fundamenteel anders. We stellen medewerkers 1 keer per week 1 vraag. Ze krijgen deze in hun mailbox. Het invullen van dit ‘onderzoek’ kost ze 10 seconden tijd en that’s it. Vervolgens bouwen we op die informatie voort. Zo krijg je langzaam maar zeker een logisch beeld als medewerker. Hoe heb ik de afgelopen maanden gescoord op een x aantal thema’s? We faciliteren de medewerkers vanuit hier met een realtime dashboard. Zo geven we hen het inzicht en niet ons het inzicht als werkgever.

 

Je hebt dus wekelijks inzicht. Hoe beschrijf je de kracht van dit patroon?

Niks is lineair in het leven. Merk je structureel iets aan op jouw vitaliteit of werkomgeving? Dan moeten we er iets mee na het meten van dit werkplezier. Het draait om het continu in gesprek blijven met elkaar. De kracht van askemo als platform is in mijn optiek het kortcyclische stuk. Vroeger zat er misschien wel een periode van twee maanden tussen wat je meet en wat wordt besproken in het team. Door nu wekelijks een korte vraag te stellen aan de medewerkers en op die manier inzicht te geven, achterhalen we direct als ze binnen een bepaald thema niet meer lekker in hun vel zitten. Ze kunnen hier zelf iets mee doen door bijvoorbeeld naar ons toe te komen of naar de opdrachtgever. De eenvoudige feedback vraag die wij stellen is bovendien gemakkelijk te beantwoorden met bijvoorbeeld een smiley, thermometer of gifje die aangeeft wat je humeur is. De data die door askemo wordt gefaciliteerd gebruiken wij als Skillz Up door het gesprek met onze medewerkers te voeren en verbindingen te leggen.”

“Naast het kortcyclische stuk, vind ik ook flexibilieit belangrijk. Flexibel betekent voor mij makkelijk aanpassen. Tussentijds, als medewerkers zeggen “Joh, zou je deze vraag niet anders formuleren?” Dan passen we de vraag direct samen met askemo aan. Ik geloof in het continu verbeteren van dit soort vragenlijsten. Het verwerken van de ontvangen feedback is ook eenvoudig.”

 

“Mijn hogere doel is gewoon blije medewerkers. Want blije medewerkers doen wat ze leuk vinden, dat stralen ze uit door de schittering in hun ogen.

Askemo is een van de middelen. Wat is jullie doel?

Mijn hogere doel is gewoon blije medewerkers. Want blije medewerkers doen wat ze leuk vinden, dat stralen ze uit door de schittering in hun ogen. Ik gun dat iedereen in het werk. Blije mensen zorgen voor een blij team, een blij team zorgt voor een blije organisatie en een blije organisatie uiteindelijk voor een blije samenleving. Kortom, werkgeluk is erg belangrijk voor een succesvolle organisatie. Ik geloof dat ik werkgeluk niet kan creëren maar het wel kan faciliteren met een mensgerichte benadering. Zodat je gehoord én gezien wordt. Als ik verder kijk in de toekomst denk ik zeker dat wij op deze manier het verschil kunnen maken en dat klanten en professionals voor ons blijven kiezen. We hebben kundige, hoogwaardige professionals, die ook bezig zijn met hun persoonlijke ontwikkeling. Dat voel je en dat merk je. Ze staan zelfbewust in de strijd. Ik denk dat we dat met elkaar zoeken.