ePrivacy and GPDR Cookie Consent by Cookie Consent

“Als je nu luistert, krijg je straks een ijsje…”

Je enquête is uitgestuurd. Je hebt mijn vorige tips in de praktijk gebracht, en ziet de eerste antwoorden al snel terugkomen. Achterover leunen? Fout. Nu begint het pas… Het is de wijze waarop jij met je feedback omgaat die bepaalt of de relatie ook werkelijk verbetert.

Beloningscultuur

We zijn grootgebracht in een beloningscultuur. En dat gaat veel verder dan bovenstaand voorbeeld. Als je gewenst gedrag vertoont pas dan, en alleen dan, krijg je een beloning. Doordat je beloond wordt komt er dopamine vrij, en voel je jezelf goed. En dat gevoel wil je vaker. Dus ga je het gedrag vertonen dat tot die beloning leidt. Het is aan jou om je relatie te belonen voor het beantwoorden van je enquête. Dat kun je natuurlijk doen met een ijsje, je kunt ook het volgende overwegen:

1. Bevestigen – Pak de telefoon. Stuur een mailtje. Laat je relatie weten dat je het antwoord hebt gelezen. Kies niet voor een standaard bericht, maar benoem een specifiek onderdeel van het antwoord. Bijvoorbeeld: Gaf je relatie aan dat zij zo te spreken was over de hulp die ze kreeg van die ene collega? Laat haar weten dat je het fijn vindt dat ze dit benoemt en dat die collega ook blij was met haar feedback.

2. Actie benoemen – Dit klinkt als een open deur. En toch gebeurt het vaak niet. Verbeter je service met het antwoord dat je hebt gekregen. Zeg wat je gaat doen met de feedback. En doe vervolgens wat je hebt gezegd.

3. Humor toevoegen – Het GIF-je dat je krijgt na het invullen (beloning!) van een Tikkie is een goed voorbeeld. Het maakt iedere keer dat je er naar uit kijkt. En het zorgt voor een glimlach.

Stop. En door.

Het verzamelen van feedback is meer dan één keer per jaar de peilstok erin steken. Je doet het continu, en op vaste momenten. Pas dan krijg je echt waardevolle informatie, en ben je in staat om je dienstverlening te verbeteren. Dat betekent dus ook dat je relatie vaker bereid moet zijn om jou feedback te geven.

Door bovenstaande tips in de praktijk te brengen verhoog je ook meteen de kans dat een volgende keer je wéér feedback krijgt. Hoe dat werkt? Je relatie merkt dat er geluisterd wordt, en om die reden zal een volgende keer weer antwoord worden gegeven.

Lees mijn vorige blog terug voor meer detail. En dan specifiek het stuk over motivatie.

Een laatste tip

Beloning is geen checklist. Regelmatig vernieuwen of een andere vorm van beloning kiezen heeft positieve invloed op de kwantiteit en de kwaliteit van feedback die je ontvangt. Experimenteer wat werkt binnen jouw organisatie en voor jouw klanten. Laat me weten wat werkt voor jou, en welke voorbeelden je graag wilt delen! Dat kan via roel@askemo.nl of door me een berichtje te sturen op LinkedIn.

Dit blog is onderdeel van een serie over het meten van én acteren op sentimenten binnen zakelijke relaties, deel 1 lees je hier

Bij askemo onderscheiden we 3 belangrijke pijlers: Ask, Alert & Act. Wil je askemo gratis en vrijblijvend 1 maand proberen? Dat kan, klik dan hier. We vragen alleen je naam en e-mailadres, geen betalingsgegevens.

Heb je een vraag?

Laat je gegevens achter en je hoort snel van ons.

Of bel ons op 073-7042 345

Mailen mag ook via info@askemo.nl