Als je goed luistert, heb je het meest te vertellen

 

Je hebt het vast zelf ook gemerkt, schaarste op de arbeidsmarkt heeft ervoor gezorgd dat medewerkers, en niet werkgevers, aan de touwtjes trekken. Weet jij als werkgever jouw medewerkers te binden en te boeien dan heb je een streepje voor op je concurrenten. Tevreden medewerkers zijn namelijk productiever, betrokken en minder geneigd om het bedrijf te verlaten.

In deze blog krijg je 7 trends die jou gaan helpen om je medewerkerstevredenheid te optimaliseren, ‘actief luisteren’ zetten we daarbij centraal.

 

Bevorder medewerkerstevredenheid: 7 trends

Er zijn 7 trends in de markt die je helpen om medewerkerstevredenheid te meten en te optimaliseren:

  1. Luister – Laat medewerkers weten dat je geïnteresseerd bent in hun feedback en stel hen in staat om op een constructieve manier feedback te geven.
  2. Balanceer – Werknemers waarderen bedrijven die hen in staat stellen om te werken vanuit hun comfortzone en die de balans tussen werk en privé gezond houden.
  3. Investeer – Investeer in de groei en ontwikkeling van je werknemers en geef hen de mogelijkheid om nieuwe vaardigheden en kennis op te doen.
  4. Faciliteer – Zorg voor een inclusieve werkomgeving waarin iedereen zich welkom en gewaardeerd voelt op zijn of haar werkplek.
  5. Waardeer – Een concurrerend salaris en uitstekende arbeidsvoorwaarden zijn essentieel voor medewerkerstevredenheid.
  6. Complimenteer – Laat medewerkers weten dat je hen waardeert door ze te belonen en te erkennen voor hun inspanningen en prestaties.
  7. Stimuleer – Het bouwen van een sterk team en een positieve werkomgeving zorgt voor betrokkenheid en samenwerking onder medewerkers.

 

Deze 7 trends zijn uiteraard zonder uitzondering belangrijk voor jou en jouw medewerkers. Maar hoe weet je waar je moet beginnen? Begin bovenaan: Luister. Door te luisteren kom je er achter wat speelt in jouw teams, en kom je in actie op relevante thema’s en onderwerpen.

 

 

Wil jij je medewerkers écht helpen, terwijl je zelf tijd bespaart?

Onze klanten zijn HR professionals, net als jij. Met askemo helpen zij hun medewerkers op 7 belangrijke onderdelen als vitaliteit, betrokkenheid en mentaal welzijn. Bovendien zien ze of de acties die ze uitzetten ook werken. Dit komt omdat we niet éénmalig een MTO uitsturen, maar juist continu meten. En dat werkt!

 

 

Actief luisteren

 

Luisteren, actief luisteren, is lastiger dan je denkt. Waarom? Het betekent dat je focus ligt bij de ander en niet bij jezelf.

Hoe zorg je ervoor dat je actief luistert? Gebruik het LSD ezelsbruggetje:

 

  1. Luisteren – Ben niet bezig met antwoord geven, heb 100% focus op wat de ander zegt. Maak eventueel aantekeningen, of vat samen in je hoofd.
  2. Samenvatten – Als de ander zijn of haar feedback heeft gegeven, niet eerder (!) , geef je antwoord. Je vat samen wat je hebt gehoord en je vraagt bevestiging.
  3. Doorvragen – Stel vervolgvragen. Maak niet de veel gemaakte fout om al conclusies te trekken.

 

“Wanneer je praat herhaal je alleen wat je al weet. Als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren” – Dalai Lama

 

Medewerkers waarderen bedrijven en leidinggevenden die geïnteresseerd zijn in hun meningen en die hen in staat stellen om feedback te geven. Dit zorgt voor een gevoel van waardering en betrokkenheid. Daarmee vergroot je medewerkerstevredenheid!

 

 

LSD en het MTO

De LSD aanpak is, logischerwijs, toepasbaar in 1:1 gesprekken. Ik zie in mijn praktijk juist mooie resultaten bij HR professionals en leidinggevenden die deze aanpak gebruiken binnen het MTO. Dat betekent een breuk met het traditionele, jaarlijkse MTO en een verschuiving naar een continue meting.

Stap 1 (Luisteren) is de initiele uitvraag. Je gebruikt de ontvangen feedback om een eerste analyse te doen (Stap 2 – Samenvatten) en om vervolgvragen op te stellen (Stap 3 – Doorvragen). Dit traject herhaal je continu.

De voordelen zijn evident: medewerkers voelen zich gehoord en jij komt in actie op relevante, actuele feedback. En dat is een win-win!

 

 

Lees ook eens mijn andere artikelen over klanttevredenheid, bijvoorbeeld:

Waarde creëren voor je bedrijf kan alleen met de juiste feedback
3 redenen om klanttevredenheid te meten

Founder askemo